BSHVK
Kull V på «Finnmarksøvelse» 5-10.08.2014.
Av Bernt
Deltakere:
Leif
Halbo, Magnus Havig, Knut E. Johnsen, Hans N. Kristofersen, Bernt G
Røsholt, Kåre Stokke, Arnt M. Storvik og Martin Vånar, Rullefører.
Ole Gaup hadde dessverre meldt sykdomsforfall, men han hadde
fremskaffet sin Onkel Kollbjørn Losoa som en kunnskapsrik, humørfylt
og i tillegg en meget dyktig sjåfør.
Dag
1. Tirsdag 5. August. Pent vær 26o
SAS-flyet
fra hovedstaden landet på Høybuktmoen flyplass utenfor Kirkenes i
rute kl. 1100 og gruppen ble tatt i mot av Kollbjørn og litt senere
av Leif på torvet i Kirkenes som hadde gjennomført en sykkeltur på
Varangerhalvøya med sykkel utlånt fra bibliotek!
Allerede
før turen startet, kunne vi fra Kirkenes se de mektige
menneskeskapte fjellene i Gruvene i Bjørnevatn ca. en mil mot syd.
Turen gikk først til Svanvik i Pasvik med interessant besøk i
«Bioforsk Jord og Miljø Svanhovd» med en praktfull botanisk have.
I tillegg til mange fine planter, var det også satt opp flere store
malmblokker med foldet kvartsbåndet jernmalm fra malmfeltene i
Bjørnevatn og en blokk med Neverskrukk-konglomerat.
Det
ble bare kjørt litt videre syd for Svanvik i Pasvik der Bernt
fortalte om meget ferske bjørnespor i dette området etter binne og
bjørnunge som hadde endevendt ei maurtue.
Videre
dro vi oss tilbake mot Boris Gleb og til Grensen der det er overgang
til Nikel og Murmansk. Vi kjørte også inn i Skafferhullet som var
en midlertidig grenseovergang mellom Norge og Sovjet nær Boris Gleb.
Til
slutt gikk turen over mot Grense Jakobs elv som renner mot nord og
munner ut i Varangerfjorden. Grense Jakobs elv markerer også grensen
mot Russland.
Det
ble også tid til en snartur innom Garnisonen i Sør-Varanger som
ligger nær Lufthavnen Høybuktmoen der vi fikk avrapportering fra
Daghavende.
Overnatting
Sollia Gjestegård nør Kirkenes.
Dag
2. Onsdag 6. August.Pent vær 23o
Først
til Sydvaranger Gruve AS der Northern Iron er største eier. (fra
1906- 1996 AS Sydvaranger). Vi fikk en glimrende omvisning av Einar
Berg.
Gruva
ligger i Bjørnevatn ca 10 km syd for Kirkenes. Hoved malmen er nå
drevet ned til et betydelig dyp som dagbrudd, men malm er påvist ned
til ca 300m dyp. Malm feltet syd for hoved malmen som består av en
rekke mindre satellitt forekomster strekker seg nærmere 12km ned mot
Skrukkebukt i Pasvik. Selve malme betegnes som en «kvartsbåndet
jernmalm» og den besår av smale bånd med kvarts i veksling med
smale bånd med magnetitt. Malmen er for det meste kraftig foldet, og
i dag har malmen som brytes et jerninnhold på ca 28%. Bryting av
malmen foretas med at det først bores en serie med meget grove hull
som fylles med «slurry» som kort fortalt er ammoniumnitrat blandet
med olje. Når dette så eksploderer, får en i dag en salve med
størrelse på rundt 150000 tonn, mens den største salven i senere
tid (1983) var på hele 425000 tonn (435 tonn sprengstoff).
Malmen
fraktes i malmvogner med egen jernbane fra Bjørnevatn til Sepverket
(Seperasjonsverket) i Kirkenes.
«Tschudi
Mining Company» er den største eieren av Sydvaranger gruve, men
satser stort på infrastruktur ved oppkjøp av havneområdet i
Kirkenes og med eksport av jernmalm konsentrat via Nordøstpassasjen
til Kina. Tschudi selger også pukk til Russland og Europa.
På
ettermiddagen dag 2 gikk turen til Sepverket i Kirkenes. Her hadde
vi også en meget fin omvisning av Dag Erik Pettersen. I Sepverket
går malmen først gjennom et finknuseanlegg, deretter inn i
Stormølla med diameter ca 4m. Stormølla er fylt med malm,
stålkuler og vann og her males malmen ytterligere ned før den føres
inn i tilsvarende mindre møller for finmaling helt ned til 40
Micron. En regner da med at magnetitten så godt som er «frimalt»
fra kvartsen.
Den
frimalte massen i vann blir så ført over magnetseparatorer
som er horisontale roterende sylindere med innvendige
permanentmagneter og her får en separert ut et 68% Fe konsentrat.
Årsproduksjonen er på ca 2Mill tonn konsentrat som bl. a. går til
Holland og Fjerne Østen.
Overnatting
Sollia Gjestegård nør Kirkenes.
Dag
3. Torsdag 7. August.Pent vær 18o – 26o
Fra
Kirkenes gikk turen til Bugøy fjord – Bugøynes. I Bugøynes bor
det ca 240 mennesker. Vi ble omvist av Elsa, og vi fikk en herlig
kongekrabbe (Kamtsjatka)– lunsj på «Gunnar i Veien».
Det
var i dette området ved Varangerfjorden kongekrabben først ble
påvist.
Vi
stoppet og så på Neiden Kapell i dragestil.
Turen
videre gikk til Tana bru og til overnatting i «gammer» ved
Polmakmoen Gjestegård i Polmak v/Ester Utsi.
Dag
4. Fredag 8. August.Pent lettskyet vær 18o – 26o
Videre
inn i Finland ved Polmak grenseovergang med den mektige Tanafloden
som grenseelv mot Norge på vår høyre side. Vi reiste forbi Kamanen
Inari og Enaresjøen til Lemenjokki. I Lemenjokki nasjonalpark hadde
vi en formidabel elvebåttur opp elva til vi ikke kom lengere og
returnerte. Elva svingte seg gjennom em mektig furuskog med store
gamle trær.
Overnatting
Ahkun Tupa.
Dag
5. Lørdag 9. August. Noe skyet 17o
Retur
fra Finland via Ivalo, Karigasniemi med stopp i Karasjok. I Karasjok
så vi Karasjok Gamle Kirke som var den eneste bygning som sto igjen
etter nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944. Kirken ble blant
annet brukt som lasarett i forbindelse med den tragiske ulykken som
oppsto da en fenrik skulle demonstrere at en tank-mine ikke kunne gå
av ved at en mann hoppet på den. Fenriken testet dette ut og hoppet
på minen som eksploderte og resulterte i denne tragiske ulykken.
Vi
så også den nye kirken og Sametinget før vi kjørte langs Jesjokka
til Jergul. Her møtte vi den nå pensjonerte Svein Hansen i
Karasjok som hadde vært på padletur i elvestrykene. Vi tok inn på
Jergul Astu (Fjellstue) som ble drevet av Liv Elin Holmestrand og
Rosie Holmestand. Liv Elin var Rosies tante. Begge var i slekt med
Berit Anne Myrskog som Bernt med familie kjente godt fra flere
felt-sesonger i Karasjokområdet.
Vi
hadde en fin historie-presentasjon og joik av Liv Elin Holmestrand.
Dag
6. Søndag 10. August. Overskyet vær 12o – 17o
Fra
Jergul hadde vi en fin tur over vidda til Gievdneguoika der
Karasjokveien kommer inn på Kautokeino-Altaveien. Rett før brua
over Kautokeinoelva ved Gievdneguoika tok vi av og så på en del
naturstens-blokker som kom fra bruddet Naranas en mils vei mot syd
nær Kautokeino-elven. Blokkene var fra en foldet kvartsitt med det
gønne glimmer-mineralet fuchsitt som inneholder elementet
krom. En god del blokker ble eksportert for produksjon av vakre
grønne fasadeplater og fliser.
Videre
mot Alta stoppet vi ved Pikefoss, og i Alta fikk vi se
Tirpitz-museet.
Så
gikk turen hjemover med fly kl 18.15.
Takk
for en kjempefin tur!!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar